fredag 30 juli 2010

Minnesbilder, nu med CC.


Maria Gustafsson, @mikumaria - foto på TEDxAlmedalen IMG_7905
originally uploaded by Johan Lange. (CC: by, sa)
Jag - På pricken!

Inlägget är under konstruktion, kommentera gärna. :-)

Att bilder kommunicerar är väl känt av de flesta. 'En bild säger mer än tusen ord' säger vi ofta. Själv har jag märkt att mina egna bilder hjälper mig att minnas och även tänka vidare efter olika händelser. De gillas ofta av andra också och används vidare i exempelvis bloggar. Med kamera i mobilen har man alltid möjligheten med sig att fånga ögonblicken. Även om de bilderna håller en lägre teknisk kvalité än de tagna med den fina systemkameran har de den stora fördelen att de faktiskt blir tagna. Och fånga känslor gör de lika bra.

Hur det kan se ut när jag fotar (som verkar blivit den vedertagna termen för att fotografera) ser ni på bilden ovan. Där fångade min vän Johan Lange mig på TEDxAlmedalen. Fullt koncentrerad med blicken in i skärmen för att klicka i rätt ögonblick och få med stämningen.
Bredvid står min vän Katharina Brunat.

När sedan bilderna är tagna vill jag ofta dela med mig av dem. För att glädja, visa, uppmärksamma något eller i annat syfte. Då uppkommer frågor, var ska jag lägga dem och vill jag att 'alla' ska kunna se dem. Oftast är svaret på första frågan att jag tänker att de ska upp på Flickr men i praktiken att de stannar i mobilen, synkas in i datorn och en del delas vidare. På den andra frågan att ja, de flesta vill jag visa 'alla'. Jag vill dela med mig av de av mina bilder som jag anser är något extra och lägger upp dessa, förutom i bloggarna, på Facebook, Twitter och Flickr.

Väl uppe på internet kan bilderna användas av fler än mig. Jag vill dela med mig (annars kunde bilderna stannat i datorn) och har nu efter goda råd av vänner på Twitter bland annat Kristina Alexanderson, Joakim Jardenberg, Johan Lange, Egil Noeller, Mathias Klang bestämt mig för att licensiera bilderna på Flickr. Eftersom vi inte tyckte lika så har beslutsprocessen dragit ut på tiden, för jag blev förvirrad av de olika kombinationerna som finns att välja bland i licensen.

Med licens talar man uttalat om att och hur ens bilder får användas vidare. Upphovsrätten är dock alltid kvar. Licensen heter Creative Commons (CC), läs mer här. Jag har valt kombinationen: Attribution-NonCommercial-ShareAlike på mina bilder på Flickr. Den kändes bäst för mitt syfte med bilder, att dela med mig av bilder på olika roliga och fina möten och saker och inte med privata bilder på min familj.

Kombinationen jag valde betyder enkelt uttryckt följande:

  • Attribution (BY) betyder att den som använder någon av mina bilder anger mig som källa.
  • NonCommercial (NC) betyder att det är okej att använda mina bilder för icke-kommersiella ändamål.
  • ShareAlike (SA) betyder att den som använder mina bilder delar lika vidare sedan. Alltså inte låser in min bild i en copyright.

Funderingar:

Jag skulle gärna vilja ha möjligheten att licensiera filmer på YouTube också. Det kanske kommer? Johan lägger sina bilder under olika licenser beroende på syfte med bilderna, dock har man alltid med Attribution, att man alltid anger bildkällan. Jag valde att använda samma licens till samtliga bilder. Detta inlägg postade jag ursprungligen direkt från Johans sida på Flickr. Se hans fina bilder där, exempelvis från TEDxAlmedaleneftersnacket i en mysig trädgård. Fler av Johans bilder här.

4 kommentarer:

  1. Ett grymt inlägg, och en suverän bild på dig :)

    Kanske ska lägga upp ett erkännande på Johan Langes bild Maria Gustafsson, @mikumaria - foto på TEDxAlmedalen IMG_7905 (länk till bild) av Johan Lange (länk till användare på Flickr) CC (by, sa) (länk till licens)

    Kram K

    SvaraRadera
  2. Tack för feedback Kristina,
    När man klickar på bilden kommer man automatiskt till bilden i Johans Flickrkonto. Nu skrev jag ut enligt dina råd under bilden samt länkade till Flickrsidan för CC-licenserna. Var det så du menade?

    Kram Maria :)

    SvaraRadera
  3. Du kan länka texterna, och sedan kan det ju hända att Johan ändrar sig, eller att jag bara gör en skärmdump och använder bilden från dig! Su är bra!

    SvaraRadera
  4. Och nu finns CC på YouTube! :)

    SvaraRadera