torsdag 4 juni 2009

Ny blogg med mitt nickname: mikumaria

Välkommen!

Jag heter Maria Gustafsson och jag driver kunskapsföretaget MIKU sedan 2005.

MIKU är en anakronym för Marias Institut för Kommunikation & Utveckling. MIKU.se. När jag 2006 köpte domänen miku.se hade jag ingen tanke på att blogga så därför letade jag inte efter miku som bloggnamn. Tyckte att det häftigt nog med en egendomän och att göra en hemsida.

Det finns fler som heter MIKU. Miku är exempelvis ett japanskt namn. Minimalistiska haikudikter heter miku. En sushiresturang i Kanada. En tysk motorfirma heter miku. Ja, iallafall var det någon som hann före mig med att registrera bloggen miku ;-) och nu är den bloggen borttagen.

Nu har jag bloggat sedan augusti 08 på Ambassaden och sedan december 08 med flera andra bloggar. Dem hittar du i högerkanten tillsammans med Konflikter på jobbet-bloggen. Konflikter på jobbet är ett samarbetskoncept vi har skapat tillsammans med Gustav Bates och Carl Sundsvik på Tänk.

Ja, nu gjorde jag iallafall en blogg med namnet mikumaria. Det namnet använder jag där jag vill ha ett enkelt namn som kännetecknar mig och där det inte funkar med Maria på MIKU. Exempelvis i Skype, Bloggy och Twitter. Jag trivs bra med att heta mikumaria :-)

mikumariabloggen är främst till för att jag vill ha bloggnamnet mikumaria. Sedan får vi se hur jag kommer att använda den. :-)

2 kommentarer:

  1. Hej. Vad bra. I mina 5 minuters bloggläsning till morgonkaffet så hittade jag Mikumaria. Jättefint namn. och tjusiga etiketter. jag gillar förklaringen av miku. Grundligt tänkande / Ledsen att jag är anonym men jag är inte så avancerad i bloggvärlden så jag vill inte göra bort mig/ MVH(mikumaria kan också vara rävmaria med ett k.)

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym,
    tack för din kommentar! Jag blev glad av att läsa dina uppskattande åsikter. Välkommen att kommentera igen. Någon risk för att göra bort sig tror jag inte hänger över dig.

    I bloggvärlden är vi människor som kommunicerar via internetsidor istället för via telefon eller att träffas. Ovant i början sedan hittar man sin röst.

    Själv bestämde jag mig från början för att alltid vara öppen med att det är jag som skriver och kommenterar. Pirrigt ibland :-)

    Med vänliga hälsningar Maria på MIKU

    SvaraRadera